Eerste kleuterklas A – De Julesklas

Sint en Piet op school!!

We hadden er de hele week naar uit gekeken en op maandag mochten we de Sint en zwarte piet op school ontvangen.We zagen hen op de bakfiets toekomen op onze speelplaats. Na enkele liedjes in de polyzaal vierden we feest met alle kleuters in de turnzaal.

De juffen trokken hun mooiste jurk aan en samen met de kindjes lieten ze zich van hun beste kant zien. Ook onze peuters dansten erg enthousiast mee op de pietendans. Maar het mocht niet baten… uiteindelijk werd zwarte piet verliefd op het pietenmeisje. Na ons feest was het tijd om de kadotjes te openen. Een nieuw poppen bed, een piratenboot en een tractor van Smart Max staan nu te blinken in onze klas. Daar mochten we lekker mee spelen en na genieten.

Dinsdag bouwden we schoorstenen met de blokken en maakten we puzzels van de Sint. Op woensdag maakten we de baard van Sinterklaas met scheerschuim en gele verf. Onze handjes eens goed vuil maken, dat kan deugd doen. We luisterden ook nog naar het verhaal van Rikkie die het zieke paard van de Sint helpt.

Op donderdag keken we naar Tik Tak. Dit ging over de verjaardag van de Sint. Zo namen we afscheid van hem. We probeerden die dag ook nog de mijter van de Sint de schilderen met rode en gele verf…

Want op vrijdag werden alle spullen van Sinterklaas opgeruimd. Ons klas was weer even leeg. Heel even maar, want in de namiddag stond er al een kerstboom in onze kring. Een groene nog wel. Versieren dat is voor maandag!

Zwarte Piet zoekt een lief…

Toen we maandag in ons klasje kwamen, vonden we aan onze schoorsteen een zakje met koekjes samen met een brief. In de brief konden we lezen dat op maandag 3 december Sinterklaas een bezoekje brengt aan onze school. En de koekjes… die mochten we opeten natuurlijk. We begonnen meteen met ons klasje te versieren…

En de juf had voor de peuters ook Sint- en Pietenkledij. Die mochten we eens passen en er daarna met spelen in de poppenhoek. We beschilderden twee grote dozen en daarna kleefden we er steentjes op zodat het twee mooie schoorstenen werden. Op woensdag waren deze goed opgedroogd en zaten ze vol balletjes. Met de ballenvangers brachten we de ballen van de ene naar de andere schoorsteen. We maakten deze week ook een stoomboot van een eierdoos. Die schilderden we helemaal zwart. Volgende week versieren we de boot nog met vlagjes en dan mag hij mee naar huis.

Oh ja, het belangrijkste vergeten we bijna nog. Er hangt al de hele week een trouwkleed in de klas. Want het zou toch wel heel leuk zijn als Zwarte Piet met de juf wil trouwen.  Daarom oefenen we al heel de week een Zwarte Pieten-dans. Zo kunnen we maandag een goede indruk maken op Zwarte Piet en wie weet kiest hij dan voor onze juf! Spannend!!

Oma en opa!

Het was deze week opvallend stiller in ons klasje. Gedurende de hele week waren er heel wat zieke kindjes. Hopelijk zijn ze volgende week weer allemaal van de partij. Op maandag stond er een hele grote lichtbak op onze tafel. Daar konden we allemaal doorschijnende spullen opzetten. Daarvoor moest natuurlijk het licht weer uit in ons klasje. Ondertussen konden we nog wat spelen met onze meegebrachte lichtjes. De kindjes die nog wilden kleuren moesten dit in het donker doen met enkele sfeerlichtjes op tafel. 

We maakten ook een kaartje om aan ons cadeau te hangen voor oma en opa. We maakten dit kaartje door te ‘knikker’-schilderen met fluo gele verf op zwart papier. Op woensdag speelden we enkele verstopspelletjes met de doekjes. En Lucas en Emma beschilderden hun zak nog.

Donderdag luisterden we naar het verhaal van Kaatje en haar oma. Daarna stempelden we een mooie ketting voor oma. We zongen ook elke dag ons liedje voor oma en opa. Hopelijk kunnen de peuters hun liedje dan zingen als ze hun cadeautje afgeven dat we vrijdag mee naar huis nemen.

We sloten de week af met heel speciaal nieuws. Op onze school kwam een videoboodschap aan van zwarte piet. Die bekeken we, samen met alle kleuters, in de turnzaal. Op het filmpje konden we zien dat zwarte Piet zich eigenlijk heel alleen voelt en op zoek is naar een lief.

Dat deed de juffen hun hartje wat sneller slaan. Misschien wordt zwarte Piet wel op hen verliefd?! 

 

Licht en donker!

Deze week maakten we het gezellig donker in ons klasje. In onze kring hangt een grote zon en maan. En van één van de tafels maakten we een donkere tunnel met lichtjes in. Op dinsdag luisterden we de eerste keer naar het verhaal ‘Welterusten kleine beer’. Dat verhaal gaat over een grote en een kleine beer. De kleine beer is bang in het donker en kan daarom niet slapen. We stempelden ook nog met sponsjes en blauwe verf de donker lucht van de nacht. Met gele verf bestempelden we een grote ronde maan. Net als in het verhaal… Woensdag vertelde de juf het verhaal van onze twee beren opnieuw maar deze keer met knuffelberen, een hol en verschillende lichtjes. Gezellig luisterden we naar het verhaal. Daarna vertelden de peuters of ze zelf soms bang zijn in het donker. Onder de glijbaan hadden we het donkere hol van de beren gemaakt. Daar konden we in kruipen en met onze lichtjes schijnen.

Donderdag ging het licht weer uit om met onze lichtjes te kunnen schijnen. Maar de kindjes mochten ook kleuren. Hoe moest dat nu in het donker? De lichtjes van het berenhol werden op tafel gezet zodat we toch goed konden zien tijdens het kleuren. We kleurden met gele wasco en daarna schilderden we er over met blauwe waterverf. Op vrijdag speelden we nog een schaduwspelletje en gingen we turnen bij juf Astrid.

Welkom nieuwe vriendjes!

De herfstvakantie zit er op dus hier zijn we weer met onze wekelijkse brief. Op maandag startten er drie nieuwe vriendjes in onze klas. Welkom Emma, Lucas en Luciana. Om deze kindjes ook alle tijd te geven om alles te ontdekken, deden we het deze week rustig aan.

Op maandag speelden we in ons klasje en werden de afspraken voor onze drie nieuwe vriendjes herhaald. We gingen ook fietsen in het zonnetje en turnen bij juf Astrid. Dinsdag mochten we vrij kleuren en gingen we opnieuw turnen. Ondertussen deden Emma, Lucas en Luciana al heel flink mee met liedjes, opruimen en dansen. Woensdag vierden we feest in de klas want Margot werd drie jaar. We mochten lekkere cupcakes eten en heerlijk appelsap drinken. Dankjewel hiervoor. Na de speeltijd schilderden we Jules met onze vingers.

Donderdag vonden we een doosje in de kring dat nogal zwaar woog. Nieuwsgierig maakten we het open. Voor alle kindjes zaten er twee stokjes in. Meteen begonnen we allemaal te tikken. Tikken met de stokjes op elkaar maar ook op de grond, op onze schoenen, op onze buik en voorzichtig op ons hoofd.

Vandaag is het alweer vrijdag. De dagen vliegen voorbij. Om de week af te sluiten mochten we nog experimenteren met krijt en water en het zonnetje was weer van de partij, dus speelden we lekker buiten met de ballen.

Welkom Herfst week 2!

Maandag kregen we bezoek in ons klasje van Emma en Lucas. Zij starten na de vakantie. We zongen samen met hen ‘Tikke tik tikke tik, zo doen de nootjes’ en gingen met onze nootjes rond om overal op te tikken. Op de grond, op onze schoenen, op ons hoofd en op de zandbak. We werkten onze glazen bokalen helemaal af door er witte stippen op te stempelen met onze handen.

Dinsdag kleefden we de blaadjes van de bomen, die we in stukken hadden geknipt, op papier. Dit was het laatste werkjes dat we aan de muur hingen want op woensdag mochten we onze kunstwerken mee naar huis nemen.

Donderdag gingen we met alle kleuters naar de poppenkast kijken in de turnzaal. Het ging over een kabouter die de herfst niet leuk vond. De dieren (egel, uilen, kraaien en eekhoorn) die in het bos wonen probeerden hem ervan te overtuigen dat de herfst wel leuk is. De peutertjes genoten met volle teugen. De laatste dag voor de vakantie vierden we nog feest. Want Vince wordt volgende week drie jaar. We zongen uit volle borst en smulden van heerlijke cake. Dankjewel hiervoor!

Fijne vakantie!

Welkom Herfst!

Deze week proefden we nog verder van de herfst. We liepen rond met de borstels in de klas en veegden blaadjes bij elkaar, sorteerden de nootjes en vulden onze grote auto’s met noten. Naast het huis van Jules stond maandag ook een grote paddenstoel met een deurtje. Elke dag deden we het deurtje opnieuw open en telkens zat er iets anders achter. Aan ons prikbord hingen ook 5 zakjes. Zat er achter het deurtje van de paddenstoel een egel dan mochten we het zakje met de egel open maken. Elke dag spannend uitkijken dus.

Ondertussen werkten we elke dag een beetje verder aan onze 2 bokalen die we bekleefden met rood papier. Een hele klus maar de peutertjes deden super hard hun best. Maar er was ook weer tijd voor Tik Tak. Dansende laarzen in de blaadjes, een knikkerbaan met noten en onze vogel die danste tussen de paddenstoelen kwamen aan bod.

Donderdag mochten de kindjes de paddenstoelenmuts van Jules opzetten. Daarna zongen we dan samen het lied ‘op een grote paddenstoel’. Vrijdag mochten we een eerste keer oefenen met de schaar en knipten we in de blaadjes, die we in het bos gevonden hadden, in kleine stukjes.

Naar het bos!

Deze week stond helemaal in het teken van onze uitstap naar het bos.  In ons klasje mochten we dinsdag kleine pompons in hele grote denappels steken. Nootjes mochten we verdelen in de eierkartons met behulp van een lepel.Op de deur mochten we een boom versieren met mooie herfstblaadjes. Daarna kleurden we ook met herfstkleuren op ons eigen blad.

Woensdag was het dan eindelijk zo ver. We gingen naar het bos. Een hele grote bus kwam al onze kleuters oppikken. En dat was voor onze kleine peuters al een avontuur op zich. Een ritje op de bus. In het bos aangekomen stapten we door de blaadjes, we probeerden ze omhoog te schoppen en raapten nootjes en de mooiste blaadjes op. Die gingen in onze zak mee naar school. We gingen ook op zoek naar paddenstoelen en vonden zelfs de rode met witte stippen. Na even te rusten en een koekje te eten midden in het bos stapten we flink verder met onze kleine beentjes. En die verre wandeltocht werd beloond. Want helemaal op het einde konden we twee eekhoorntjes zien. Opeens werd het erg stil en vielen onze mondjes allemaal open.

Donderdag bekeken we de schatten die we meegebracht hadden van het bos. We leerden ook waar er veel en weinig dennenappels lagen en schilderden met herfstkleuren op een papieren zak. Daarin nemen we voor de vakantie onze knutselwerkjes mee naar huis. Vrijdag stond de retro projector op tafel in onze klas. Onder de lamp konden de peuters blaadjes, nootjes en denappels leggen. Deze werden dan geprojecteerd op de muur.

Wat doe ik aan vandaag?

Toen we dinsdag Jules wilden wakker maken schrokken we ons een bult. Jules was al wakker en had zichzelf ook proberen aankleden… Maar dat was niet echt goed gelukt. Hij zat op zijn stoeltje met zijn onderbroek op zijn hoofd, zijn trui aan zijn benen, zijn broek aan zijn armen en zijn schoenen aan zijn handen. Daar moesten we toch wel even mee lachen. Nadat we Jules terug hadden aangekleed keken we eens goed naar onze kleren. Wie had er schoenen met veters of met plakkers? Wie had een rits of knopen aan zijn gilet? Wie had een kap aan zijn trui? Wie een rits en knop aan zijn broek enzovoort.

Na de speeltijd mochten we onze jas even aanhouden want dan waren die aan de beurt om eens goed te bekijken. We stonden ook nog eens stil bij hoe we onze jas goed aan en uit kunnen doen. Niet gemakkelijk maar de kindjes doen hun best. Daarna mochten we de jas van Jules bekleven (op papier natuurlijk).

Woensdag luisterden we naar een verhaal van Jules die kleren past en ze weggeeft. We speelden ook een spel met de dobbelsteen. Daarop stonden natuurlijk kledingstukken. Wat gedobbeld werd moesten de kindjes aantrekken. We mochten ook opnieuw heel stilletjes gaan genieten van Tik Tak bij juf Astrid.Donderdag was onze juf naar de grote peuterdag in Gent en kwam juf Joyce een dagje bij ons in de klas. We luisterden nog een keer naar het verhaal van Jules en gingen turnen.

Op vrijdag gingen onze kousen en schoenen uit en lieten we onze schoenen dansen. Daarna mochten onze kousen dat ook proberen maar die maakten veel minder lawaai. We probeerden onze kousen en schoenen zelf terug aan te doen. 

Rupsje Nooitgenoeg!

Deze week leerden we Rupsje Nooitgenoeg kennen. Na het beluisteren van het verhaal beschilderden we allemaal kartonnen bordjes in rood en groen (want dat zijn de kleuren van onze rups). Daar maakten we een mooie rups van die we vrijdag mee naar huis mochten nemen. Op dinsdag luisterden we een tweede keer naar het verhaal. Daarna mochten we stempelen met ballonnen. Sommige kindjes deden dit heel voorzichtig, anderen duwden heel hard zodat de ballon soms weg zwiepte of zelfs plofte.

Woensdag mochten we weer met de ballonnen stempelen maar deze keer met rood en groen. Op een groen kruisje moesten we een groene afdruk maken en op een rood kruisje een rode afdruk. Zo kregen we weer een rups. We speelden ook met het lied ‘Hier komt de rups’ en maakten met alle kindjes een lange rups die zelfs even door de zaal stapte. Donderdag was het weer even zomer. We gingen fietsen in het zonnetje en na de boterhammen speelden we, misschien wel de laatste keer, in de speeltuin. Op vrijdag maakten we nog een mooie tekening voor de week van de kleuter (zie brief). En we namen afscheid van onze rups.

Mmm, lekker fruit!

Een fruitige week zit er op. Op maandag brachten we allemaal een appel mee naar school. Na de speeltijd mochten we dan allemaal een appel bestempelen met behulp van een kurk.

Dinsdag gingen de kindjes aan het werk want van onze appels wilden we lekkere appelmoes maken. Allemaal probeerden we de appels in kleine stukjes te snijden. Die stukjes gingen allemaal de pot in. Na een half uurtje sudderen en wat suiker erbij mochten we proeven. We speelden ook nog een verstopspelletje met de stukjes fruit. Halverwege de week keken we, samen met de kindjes van de eerste kleuterklas, naar tik tak. Op donderdag speelden we een lotto met stukjes fruit en maakten we met wasco ronde bewegingen op papier.

We genoten ook nog van de laatste zonnige dagen door wat langer buiten te spelen en in de namiddag trokken we naar de speeltuin. De week sloten we rustig af door fruitpuzzels te maken. We keken naar de regen en de wind door het raam maar maakten het in ons klasje lekker gezellig.

Welkom, week 2!

Deze week kregen onze peutertjes nog rustig de tijd om aan de school en ons klasje te wennen. Op maandag dachten we eens na wat we allemaal met onze handjes kunnen doen. Zwaaien, trommelen, kleuren, draaien maar ook elkaar een handje geven. We maakten samen een grote vriendenkring. Daarna mochten we allemaal onze hand op een groot papier afdrukken. Op dinsdag staken we drinkbusjes, appels, boterhammendozen en koekjes in de juiste kleur van boekentas. Onze peutertjes konden dit al heel goed. De zandbak in de klas ging ook voor de eerste keer open.

Woensdag zat Jules zijn boekentas vol met speelgoed van de klas. Het was aan ons om alles terug op de juiste plek te leggen.Daarna bekleefden we een boekentas met stukjes papier.

Op donderdag scheen het zonnetje. En daar hebben we van genoten op de fiets en in de zandbak. We mochten onze handjes ook weer lekker vuilmaken in het scheerschuim en de verf. Zaaaalig is dat.

Op vrijdag leerden we een ‘kiekeboe liedje’. We hielden onze handjes voor onze ogen en ondertussen ging Jules zich verstoppen. Aan het eind van ons lied gingen we dan op zoek in de klas. Jules verstopte zich in de kast van de poppenhoek, aan de deur van de berging en zelfs één keer in de boekentas van Margot. Die Jules toch… wat leuk om verstoppertje met hem te spelen.

Welkom in de peuterklas!

Niet te geloven, de eerste week van het schooljaar zit er al op… Wat vliegt de tijd toch als we ons amuseren.

Deze week mochten we vooral op ontdekking gaan in onze klas. We speelden in de poppenhoek, met de auto’s, de boerderij en de puzzels. We gingen deze week ook al aan het werk. Op dinsdag mochten we met onze handjes schilderen, op woensdag kleurden we Jules en op donderdag mochten we stempelen met schoenen.

Woensdag gingen we ook op bezoek in de eerste kleuterklas. Daar mochten we naar Tik Tik kijken. Onze mondjes vielen open… Donderdag en vrijdag konden we ook juf Astrid leren kennen in de turnzaal. Vrijdag mochten we de eerste keer met de fietsjes rijden in de grote zaal.