Derde kleuterklas

Welkom op de pagina van de 3de kleuterklas. 
Hier kan je wekelijks foto’s met uitleg vinden 
Veel kijkplezier. 
We maken er een reuzeleuk schooljaar van.

Thema ruimte week 2

De 2de week rond dit thema werkten we vooral rond de space shuttle en zijn raketten en het leven van een astronaut in de ruimte. We bekeken een filmpje waar een space shuttle gelanceerd werd en hoe hij onderweg zijn raketten met brandstof losliet.
De eerste dagen hadden we enkele moetjes rond meten en vergelijken.
– we hebben gemeten met blokjes hoe lang iets was
– we hebben geknipt en geplakt van klein naar groot of van groot naar klein.
– we hebben raketten gebouwd met blokjes volgens opdrachtkaart.

Verder maakte de juf van de zandbak een speciale planeet. Ik voegde glitter toe, sterrenstof, wat astronauten en raketten en er werd heerlijk gespeeld;
Ook de speeltafel met raketten, satellieten enz was een succes;
De laatste 2 dagen van de week had de juf enkele werkjes mee rond taal.
We moesten dezelfde letters zoeken en aanduiden, verwoorden aan elkaar en luisteren naar de sprekende muur.
Verder werden er mooie dingen gemaakt met de kralenplanken

Thema Ruimte week 1

Deze week zijn we gestart met het thema “De ruimte” We doen dit ahv een informatief boekje op kindermaat ” de astronaut”.
De eerste dagen hebben we kennis gemaakt met onze aarde. Hoe ziet die eruit? Hoe verklaren we dag en nacht? Waar situeert zich dan de ruimte enz.
We knutselden een “aarde” voor aan onze mobile. Keken hoe de juf dag en nacht uitlegde met een zaklamp en een doos en maakten een vloerpuzzel van de wereld.
De dagen erna leerden we vooral over de astronaut. Welke kledij moet hij aandoen om hem te beschermen?
De juf bracht voor ons zelfgemaakte astronautenkledij mee. We maakten een raket in de zaal en de juf bracht een ruimtestation mee met allerlei knopjes enz; HEt spel kon beginnen. Heerlijk om de kleuters hier bezig te zien en te horen.
De laatste dagen hadden we ook enkele moetjes rond tellen.
– zoek en telspel
– magneten hangen volgens opdrachtkaart
– gezelschapsspel waarbij we moesten optellen en aftrekken.
Veel kijkplezier.

Thema sint week 2
We werkten deze week in onze klas verder rond Sint en piet.
We zorgden ervoor dat de pietjes de cadeautjes bij het juiste kindje bezorgden door de opdrachtkaarten te volgen, we maakten raamfiguren met letterkoekjes en rietjes en knipten de baard van de Sint.
Op donderdag kwam de Sint langs op onze school.
Natuurlijk werd er daarna naar hartelust gespeeld met het gekregen speelgoed.

Thema Sint – week 1

Toen we maandag in onze klas kwamen had Pompom een pietenmuts op. Hij was erg zenuwachtig. Hij wist niet wat te kiezen voor de Sint en wou wel 100 dingen. Na een gesprekje werd duidelijk dat dit echt niet kon en dat je best een lijstje maakt met 3 dingen om te vragen. De kleuters gingen aan de slag. Ieder maakte zijn eigen verlanglijstje. Niet door te knippen en plakken maar door de woorden te stempelen of schrijven. Wat hebben de kleuters dit goed gedaan.
Vanaf dinsdag waren er dan nieuwe moetjes die einde van de week klaar moesten zijn.
– we knutselden een piet en sint met rollen
– we luisterden naar de sprekende muur, herhaalden het woord en bedachten een rijmwoord
– we speelden per 2 wie is het met pietjes
– we speelden de aankomst van de sint na op de verteltafel
Verder werd er heel veel gelezen in de boekjes van sint, speelden we met lettertjes, werd er veel gekleurd en elke dag tijdens het fruit keken we naar een aflevering van Dag Sinterklaas.
Natuurlijk werd de verkleedkledij toegevoegd en plots liepen er elke dag in onze klas een Sint en 3 pieten rond.
Volgende week werken we natuurlijk nog verder rond Sint en zijn pieten

Thema Halloween – Heksen week 1

Maandag had Pompom een koffer vol spullen mee vanop de zolder van zijn oma. Allerlei versiering enz voor thema Halloween. We besloten om hierrond in de klas te werken. Samen met de kleuters werd er nagedacht en ideeen gegeven. We kwamen tot de conclusie om een heksenwinkel te maken in de klas. De kleuters beslisten zelf wat er allemaal in de heksenwinkel aanwezig moest zijn. Daarna gingen we aan de slag. De kleuters knutselden allerlei viezigheid en maakten zelf prijskaartjes voor de winkel. Als de winkel helemaal klaar was gingen we aan de slag om recepten te bedenken voor heksensoep. De kleuters tekenden zelf wat ze nodig had op een boodschappenlijstje en maakten ook hier gebruik van de getalbeelden.
Alles was klaar om onze heksenwinkel en heksenhoek te openen. Er werd al naar hartelust in gespeeld. De heksen namen een boodschappenlijst, gingen naar de heksenwinkel om alles te kopen en konden daarna heerlijke heksensoep brouwen. Verder waren er ook allerlei andere activiteiten in de klas zoals viezigheid boetseren met plasticine, spinnenwebben bouwen met kapla blokken, met rekkers halloweenfiguren nabouwen en allerlei teloefeningen;
Volgende week gaan we verder aan de slag.

Veel kijkplezier

Thema Gruffalo week 1

Als we dinsdag op school kwamen vonden we geheimzinnige sporen. Van wie zouden die kunnen zijn? Er werd heel druk gespeculeerd en gemeten. Tijdens onze speurtocht vonden we ook 4 dieren: vos, muis, uil en slang. We kwamen tot de conclusie dat ze enkel van vos konden zijn. Bij het laatste spoor vonden we een boek met een opdracht. De juf las het verhaal tot halverwege. We bespraken samen de kenmerken van de gruffalo: oranje ogen, een tong zo zwart als drop, paarste stekels van zijn staart tot aan zijn kop en nog zoveel meer. De kleuters tekenden de kenmerken op een blad en dit werd op de tekentafel gelegd als geheugensteun. Daarna ging ieder kind zelfstandig aan de slag. Hoe dachten ze dat de gruffalo eruit zag?? Als iedereen klaar was vertelde de juf het verhaal volledig en zagen we de gruffalo. Er kwamen heel wat tekeningen dicht in de buurt.
Zo gingen we van start met het thema ‘de gruffalo’
Woensdag stelde de juf dan 3 werkjes voor: meten met blokjes, sorteren van klein naar groot en een gruffalo race.
Als we erin slaagden om tegen vrijdag onze werkjes klaar te krijgen bracht de juf de film mee. En wat denken jullie, ja hoor. Dit is ons gelukt. Vrijdag net voor de middag keken we samen naar de film. Heerlijk om die spanning op de gezichten te zien als de gruffalo echt tot leven kwam op beeld.
Volgende week werken we nog verder rond dit prentenboek.

Op bezoek bij het VOC (vogelopvangcentrum)

Vandaag gingen we op bezoek bij het VOC. Jammer genoeg waren de weergoden ons niet zo goed gezind maar we hebben er toch van genoten. We zagen eenden, ganzen, uilen, een kraai, egeltjes en veeeeeeel schildpadden.
We mochten brood geven en de schildpadden vasthouden. Wat was dit leuk zeg. Geniet mee met de vele foto’s.

Groetjes
Juf Evie

Thema gevoelens week 2
Deze week kwamen de gevoelens bang, blij en rustig nog aan bod.
In de werkmappen vond je 2 moetjes terug. Ons gevoelensboekje is ontstaan over de 2 weken dat we rond gevoelens werkten.
Ook het werkje waarbij de kleuters bollen moesten kleven volgens het getalbeeld was een moetje.
Verder leerden we deze week hoe we een ruzie kunnen oplossen. Samen maakten we een stappenplan en afspraken en dit kleeft nu op onze deur.
We maakten kennis met het rusthoekje in de klas. Bekeken alles wat in de schuifjes zat en vanaf nu kunnen we dit hoekje gebruiken als we er nood aan hebben;
Op vrijdag speelden we nog enkele spelletjes voor onze fijne motoriek: met rekkers en met magneten en gingen we ook zwemmen.

Thema gevoelens week1
Toen we maandag in de klas kwamen vonden we Pompom met een gele draad. Pompom had een boek gevonden op zolder maar verder wist hij van niks. In de koffer zat een monstertje helemaal in de war. WIj moesten helpen om zijn gevoelens uit elkaar te halen.
Dinsdag zijn we gestart met het gevoel ‘verdriet’. Deze wordt voorgesteld door de kleur blauw. We hadden een gesprek wanneer we al eens verdrietig zijn geweest. Als groepsopdracht vulden we het kleurenmonster met allerlei blauw speelgoed in de klas.
We schilderden en kleurden verder aan onze gevoelsthermometer.
We speelden in een bak vol met waterparels, maakten blauwe plasticine monsters en maakten de eerste blz van ons gevoelensboekje.
Donderdag gingen we over naar het gevoel ‘boos zijn’. We hebben ons erg boos gemaakt in de klas zowel verbaal als non-verbaal. Ons gevoelensboekje werd aangevuld door heel boos te stempelen met onze vuisten. We speelden op de lichttafel, bouwden kleurenmonsters met clix en nog zoveel meer.
VOlgende week gaan we verder met andere gevoelens.
Veel kijkplezier

Thema zwemmen:
Vorige week werkten we in de klas rond het zwemmen omdat we de eerste keer naar het zwembad gingen.
We leerden een logische volgorde om ons aan en uit te kleden en hadden gesprekjes over hoe het in zijn werk ging.
We leerden over het verkeer aan de hand van een verhaal van Octopus.
Tijdens het werken/spelen in de hoeken waren er deze week 2 moetjes: de logische volgorde knippen en plakken en de krullenbol zwembroek oefenen. Verder bouwden we zwembaden met blokken, speelden in de dopjesbak, zochten de letters van onze namen en die van onze vriendjes, bedekten deze met fiches en haalden ze er weer af met een magneetstaaf. Plezier verzekerd. Wie wou kon ook een zwembad schilderen en een tekening kleuren van octopus.
Vrijdag gingen we dan voor de eerste keer op pad. Dit liep echt supergoed! Iedereen deed superhard zijn best en de zwemles was reuzeleuk.

Tot volgende week

Terug naar school

De eerste week en een halve zit er alweer op. We namen vooral de tijd om elkaar en de klas te verkennen. Elke dag was er nieuw speelgoed om mee te spelen en te experimenteren.
We knutselden een verjaardagstaart voor de verjaardagskalender, we tekenden onszelf voor de aanwezigheidskalender en maakten een kleurenmonster voor aan onze deur door te schilderen met knikkers.
Er was deze week ook 1 werkje aan het werkbord: onze eigen naam leren schrijven, plakken en stempelen.
We hadden al superveel plezier.
Hopelijk jullie ook met het bekijken van de foto’s.