Derde kleuterklas

Welkom op de pagina van de 3de kleuterklas. 
Hier kan je wekelijks foto’s met uitleg vinden 
Veel kijkplezier. 
We maken er een reuzeleuk schooljaar van.

Thema dinos’s week 2 en 3

Wat een boeiend en leerrijk thema was dit toch. We raakten maar niet uitgespeeld.
In week 2 kregen de kleuters enkele moetjes
– matrixen vervolledigen
– dino’s meten
– letters opgraven
– spelen in de onderzoekshoek zoals een echte paleontoloog.

Verder waren er ook nog leuke hoekverrijkingen. We bouwden dino’s met patroonblokken, strijkkralen en bouwden dino skeletten met plasticine.
Op vrijdag bracht de juf een groot dino ei mee dat in water moest. We vulden allemaal een blad in met onze voorspellingen. Wanneer zou het ei uitkomen? Welke dino kwam er uit? Welke kleur had de dino?…
Als we dan op woensdag ontdekten dat het ei uitgekomen was vulden we opnieuw een blad in met de juiste details. Dit alles werd gebundeld in een boekje en in de boekenhoek gelegd. De kleuters kunnen nu zelf ontdekken wie gelijk had enz.
De laatste 2 dagen deden we nog een knipoefening. We knipten tanden voor de dino, we schilderden vrij dino’s en werken nog in een werkboekje op papier;
Het waren superleuke dino weken maar jammer genoeg moeten we nu stoppen voor de stage van juf Anais.

Veel kijkplezier

Thema: dino’s

We zijn de week gestart met feest voor Lex. Hij was op maandag jarig in de klas.
Toen we om half 11 terug in de klas kwamen vonden we een geheimzinnig ei. Onze nieuwsgierigheid werd geprikkeld. Van wie kon dat nu zijn? Wat zou er in zitten enz. We deden meteen een pronostiek. Wat denken jullie dat er in zit. Kleuters tekenden op een blad papier en de namen werden aangevuld wie ook dacht dat dit erin zou zitten. Hoe konden we dit nu te weten komen. Kleuters dachten na, overlegden en kwamen tot het besluit dat we het ei warm moesten houden. Er werd gesleurd met dekens, kussens, jassen enz.
En het werkte want na de middag zagen we plots een poot zichtbaar en wat later kwam er een heuse baby-dino uit. Het thema was ingezet.
Er werd een vertel en speeltafel ingericht, we knutselden een dino met papieren bord en leerden natuurlijk ook verschillende soorten dino’s kennen bij naam, uitzicht enz.
De kleuters voederden de dino’s ahv opdrachtkaarten, maakten dino’s op de lichtbak en speelden een gezelschapsspel. Donderdag vierden we dan de verjaardag van Tiam in de klas. Hiep hiep hoera.
Er werden nog dino’s gemaakt met de k’nex en ook de lettervogel kwam langs op vrijdag.
Volgende week ontdekken we gewoon verder

Maandag was het eindelijk zover. We gingen nog eens met de bus op stap naar De speelschuur in Borsbeek.
We keken eerst naar een poppenkast met professor Pillemans. We konden heerlijk buiten spelen in het zand, op het gras, met spelletjes, in de woonwagen.
We deden ook 3 workshops: een ritje op de kar achter de tractor, een knutselactiviteit en een avonturenparcours en bezoek aan de vleermuizen in het fort.
Het was een super leuke dag.



We gingen 3 mei naar : Alles op rolletjes. We beleefden daar een te gekke dag.

Thema Jarig zijn

Omdat er net wat jarigen waren tijdens de verlengde paasvakantie werkten we in de klas rond jarig zijn.
We vieren 4 keer feest. Maandag voor de juf, dinsdag voor Feline, woensdag voor Nora en donderdag voor Piet.
Verder waren er geen verplichte werkjes maar was er wel een ruim aanbod om allerlei oefen en leerkansen te bieden
– knijpkaarten: kaarsjes tellen en cijfer aanduiden
– plasticine taartjes maken volgens opdrachtkaarten
– woorden maken met lettervlagjes
– taarten versieren met losse onderdelen
– vrij schilderen over verjaardag
– teloefening in muffinvormen (sorteren volgens cijfer, getalbeeld, kleur,….)
– spel op de lichtbak
– verrijking in de poppenhoek met allerlei feestmateriaal
– zandtaarten maken en versieren

Veel kijkplezier

Thema Piraten week 2

Deze week kregen we 2 opdrachten van kapitein Blauwbaard. We moesten munten in de schatkist gooien en een schat wegroven in de turnzaal. In beide opdrachten zijn we geslaagd dus we hebben al een groter deel van de schatkaart. Nog niet volledig dus we wachten op de volgende opdracht.
Deze week hadden we 4 verplichten werkjes:
1) diamanten en munten in de schatkist leggen volgens ons cijfer
2) een cijferpuzzel vervolledigen
3) 2 werkblaadjes rond cijfers en tellen
4) een zelfgemaakt gezelschapsspel waarbij we om ter meest munten moesten verzamelen.
Verder konden we ook schrijfpatronen maken met een grote piratenveer in zand en we speelden in de piratenboot in de polyzaal.

Thema Piraten week 1

Op maandag vierden we eerst de verjaardag van Matthias. Hiep hiep hoera!!! Hij had lekkere zelfgemaakte cakejes mee. Dat was smullen.
We kregen ook een geheimzinnige brief van Kapitein Blauwbaard. Hij is zijn schat kwijt en roept onze hulp in. Eerst moeten we wel bewijzen dat we ook stoere piraten zijn aan de hand van opdrachten die hij ons zal geven. Spannend zeg. We besloten dan maar over de piraten te leren en te werken.
Dinsdag kregen we de eerste opdracht in een fles. We zien er helemaal niet uit als piraten dus moeten aan het knutselen gaan.
Alle kleuters maakten een piratenhoed. Zo verdienden we een stukje van de schatkaart. We geraken er nog niet aan uit waar de schat precies verstopt ligt. Verder deden we nog enkele werkjes:
– gezelschapsspel schatten verzamelen met draairad
– wie is het thema piraten
– woordkaarten namaken met letterblokjes of schrijven.
We speelden met een grote playmobil piratenboot en deden krullenbol in scheerschuim: de golven van de zee.

Week na Krokusvakantie

Deze week was juf Evie terug in de klas. We namen de tijd om wat afspraken en regels te herhalen. We werkten dus niet echt rond een thema.
De juf had wel enkele moetjes voorzien. Zo maakte iedereen verplicht een puzzel, speelden we de letterbingo en maakten we verschillende cijferdoolhoven.
Verder speelden we met allerlei spelletjes en speelgoed uit de klas.
We bouwden ook letters met klik blokjes en sommige kleuters bouwden zelfs hun naam na. We maakten ook kleurrijke mandala’s met losse materialen.
Op dinsdag was Eva jarig in de klas en op vrijdag Amélie; 2 keer feest in de klas dus. Hiep hiep hoera!!!

Veel kijkplezier

Thema Ridders, jonkvrouwen en kastelen

Week 1: Maandag had Pompom een schatkist bij. We openden de kist en er zaten een heleboel prenten in over de middeleeuwen, meer bepaald over de tijd van de ridders. We bekeken de prenten aandachtig, hebben gepraat over wat we allemaal zagen en vergeleken de prenten met onze tijd. Als afronding maakten we onze eigen tijdlijn met onze tijd als referentiepunt, de tijd van de dino’s als heel lang geleden en daartussen de riddertijd. Op dinsdag aten we wafels voor lichtmis en dachten we na over de betekenis ervan. Grappige antwoorden kwamen aanbod zoals: “Dan is het licht bij mist”. Gelukkig begrepen de kinderen het al beter nadat ik het verhaaltje over lichtmis vertelde met de poppen van Jezus en Maria. Op woensdag had Pompom opnieuw zijn schatkist bij. Hij zei dat hij al weet dat ridders uit de tijd van vroeger komen. Maar hij wil ook graag zelf een ridder worden en daarvoor heeft hij echte ridder kledij nodig. Gelukkig zat deze in de kist. We bekeken en benoemden alle kledingstukken: zwaard, schild, harnas, helm, … Ondertussen hebben we Pompom aangekleed. Hij had alle kledij maar hoe kon hij een ridder worden? We gingen op onderzoek uit, bekeken filmpjes en boeken. We hebben alles geleerd over ridders om Pompom te kunnen helpen een ridder te worden. Donderdag luisterden we naar het verhaal “De ridder die niet wilde vechten” en speelden we een spel over klankstukken. Naast al deze klassikale activiteiten hebben we natuurlijk ook heel veel zelfstandig gespeeld: in de poppenhoek dat een kasteel was geworden, we maakten om ter snelst onze ridderpuzzel, we zochten naar lettermunten, bouwden kastelen na met rekkers op spijkerplanken, maakten een sudoku in thema en nog zo veel meer. Op vrijdag bleven we thuis want het was een facultatieve verlofdag.

Week 2: Op maandag 8 februari vierden we de verjaardag van Guus! En wat had hij als cadeau gekregen? SNEEUW!!! Daar moesten wij uiteraard van profiteren dus zijn we buiten gaan spelen. Natuurlijk ook niet te lang want we kregen het al snel koud. Dinsdag verraste Pompom ons weeral door zijn schatkist boven te halen. Hij had een jonkvrouw gezien en was smoorverliefd. In de kist zaten de kleren van de prachtige jonkvrouw. We bekeken deze en benoemden de stukken. We dachten na over de belangrijkste taken van de jonkvrouw en vergeleken haar taken met die van de ridder. Daarnaast maakten we ook nog prachtige Valentijnscadeautjes voor het rusthuis van Kieldrecht. Woensdag had Pompom voor de laatste keer zijn schatkist bij. Hij was verdrietig omdat de jonkvrouw niet verliefd op hem was omdat hij geen huis heeft. Wij gingen nadenken hoe ridders wonen. We keken in boeken, naar prenten en filmpjes. We besproken de bouw en onderdelen van kastelen: kantelen, ophaalbrug, vlaggen, torens, … Daarna gingen we uiteraard zelf aan de slag en hielpen we Pompom door kastelen te bouwen in de bouwhoek. Vrijdag vierden we carnaval en de verjaardag van Lars. We trokken onze gekste kostuums aan, dansten op de speelplaats en aten Lars zijn lekkere cupcakes.

Thema Max en de toverstenen

Week 1: Op maandag stond er plots een kooi in de kring met 2 muisjes, een steen en een boek. Het boek heette Max en de toverstenen. Al snel dachten we dat de steen in de kooi ook een toversteen was. Op de Ipad luisterden we naar een videoboodschap van Balthazar, een personage uit het boek. Hij vertelde dat hij nog op het rotseiland was maar wij moesten voor de 2 muisjes zorgen en de juf moest het verhaal voorlezen. Dat deed ik dan ook tot aan de splitsing van de goede/slechte afloop. Ik liet de kleuters zelf voorspellen hoe het verhaal zou kunnen aflopen. Daarna leerden we over muizen. We deden een waarneming, hebben onze eigen muis geboetseerd, speelden halli galli met prenten van muizen en nog zo veel meer. Ook de poppenhoek was omgetoverd tot een muizenholletje. Ze vonden daar een muizen onesie in terug, dat vonden ze top! Op woensdag mochten we een dagje thuisblijven en donderdagochtend lag er een nieuwe toversteen in de kooi. We luisterden naar de tweede videoboodschap van Balthazar. Hij vroeg zich af of we goed voor de muizen aan het zorgen waren en of we de nieuwe toversteen al gevonden hadden. Hij vertelde dat we nu zouden leren over stenen. Dat deden we dan ook, we namen verschillende soorten stenen waar, speelden een spiegelspel met stenen, hebben gestempeld met stenen, maakten muziek met stenen, hebben stenen gewogen, … Op vrijdag gingen we naar het zwembad.
Week 2: Op maandag lag er opnieuw een toversteen in de kooi. Balthazar vertelde in de video dat dit een slechte toversteen was. Dat komt omdat muizen soms slechte beslissingen maken. Omdat te begrijpen moest ik het verhaal verder vertellen. Dat deed ik aan de hand van een verteltafel. (Verhaal uitspelen met concreet materiaal) De muizen waren hebzuchtig en plunderden het rotseiland leeg, alle toverstenen werden gestolen. Het eiland stortte in en bijna alle muizen waren dood, behalve Max en Balthazar. De kleuters konden het bijna niet geloven, dus dachten wij na over wat de muizen anders hadden kunnen doen. Ondertussen speelden we nog verder met muizen en stenen. We leerden ook nog over drijven/zinken en deden enkele proefjes. Op dinsdag vierden we de verjaardag van Caro. Daarnaast was er ook nog tijd om de kleuters te laten kennis maken met Franciscus. Deze heilige was dankbaar voor de schepping van God en vond het belangrijk dat we zorgdroegen voor de natuur en de dieren. Aangezien de muizen dat niet deden voor hun rotseiland dachten we eens na hoe we zorg kunnen dragen voor de aarde. Voorbeelden die aanbod kwamen: afval sorteren, met de fiets naar school komen, een brooddoos en drinkbus gebruiken, … Gelukkig doen wij al veel dingen goed! Op woensdag lag er opnieuw een toversteen in de kooi. Deze keer was het een goede toversteen zei Balthazar in zijn videoboodschap, want muizen kunnen ook goede beslissingen nemen. Daarna vertelde ik de goede afloop opnieuw aan de hand van een verteltafel. Oef, gelukkig liep het verhaal uiteindelijk toch nog goed af! Op donderdag dacht ik dat ik kon toveren. Ik wou van een steen een toversteen maken maar mijn spreuken werkten niet. We vonden een oplossing en besloten om de stenen te schilderen en te versieren met glitters. De resultaten waren prachtig! Op vrijdag waren onze toverstenen verdwenen. In een laatste videoboodschap van Balthazar werden we uitgedaagd om hem te bewijzen dat we slimmer zijn dan de muizen. We moesten aantonen dat we wel goed voor de planeet kunnen zorgen. Dan pas zouden we onze toverstenen terugvinden. Nadat we enkele opdrachten deden (zoals afval sorteren) vonden we een plattegrond. Dat was een van de school, er stond een weg op uitgestippeld. We volgden deze en vonden uiteindelijk onze toverstenen en echte MUIZENSNOEPJES!!
Wat waren het twee fijne weken! Op naar Ridders, jonkvrouwen en kastelen.

Thema licht en donker na de kerstvakantie

Week 1: De eerste 2 dagen na de vakantie hebben we opnieuw de klasafspraken en regels herhaald. De kinderen konden spelen in hun favoriete hoeken. Daarna begonnen we aan het thema licht en donker. Toen we op woensdagochtend de klas binnenkwamen had Pompom een nachtlampje aangestoken. Het was te donker, hij was bang en kon niet slapen. Dat begrepen de kleuters helemaal, die hadden het ook al eens meegemaakt. Dan heb ik het verhaal “Welterusten kleine beer” voorgelezen. We leerden over dag en nacht. Sommige kinderen wisten al hoe dit ontstaat. Ik citeer: “Dat komt omdat de aarde draait en de ene kant is dag en de andere nacht”. Voor degenen die het niet wisten heb ik het nog eens voor getoond met mijn wereldbol en zaklamp. Op de site van schooltv vonden we daar ook interessante filmpjes over. We speelden een memory over sterren en de maan, speelden een gezelschapsspel over dag en nacht, tekenden sterren op zwart papier, en maakten onze eigen lampion. Week 2: Sinds maandag zit Adriana terug in onze klas. Wat een leuke verrassing, welkom lieve meid! We staken ook alle spullen die jullie meebrachten met de letter L in de lettermuur. Verder leerden we nog over verschillende soorten lichten: nachtlampen, zaklampen, fietslichten, bureaulampen, … We probeerden deze aan te steken. Sommigen werkten op batterijen, andere moesten we in het stopcontact steken omdat ze stroom nodig hebben en bij nog andere lichten moesten we zelf energie opwekken. We deden ook enkele proefjes. Door bijvoorbeeld een ballon tegen ons haar te wrijven en daarna tegen een spaarlamp te houden gaf die even licht. Wow, dat vonden ze zeer cool. We hebben een zaklamp in elkaar gestoken en hebben zelf een lamp in een lampenkap gedraaid. Met een groot spotlicht speelde ik een schimmenspel. Uiteraard wilden de kleuters weten hoe alles eruit zag achter het doek. In de klas konden ze zelf een schimmenspel spelen. We ontdekten alles over schaduw, hebben schaduwtekeningen gemaakt, hebben onszelf met onze schaduw geschilderd en we maakten werkblaadjes waarbij we opzoek moesten gaan naar de juiste schaduwbeelden. De allerleukste activiteit vonden ze ongetwijfeld “het tentje”. Daarin lagen enkele kussentjes, een dekentje en vele lichtjes waarmee ze konden experimenteren. Op de laatste dag hebben we Elise VL haar verjaardag gevierd. Speciaal voor haar hebben we onze dansbenen en ons zangtalent bovengehaald. Het waren 2 leerrijke weken, ik heb alvast zin in volgend thema! Veel kijkplezier.

Themaloos na de herfstvakantie

Deze week werkten we niet echt rond een bepaald thema. Na de verlengde herfstvakantie namen we de tijd om wat afspraken te herhalen en wat nieuwe dingen aan te brengen.
We leerden sudoku’s maken met kralen en prentjes van dieren, speelden veel op de lichttafel en maakten dieren met speciale patroonblokken.
We leerden de juiste pengreep en bladligging en oefenden dit in.
Op donderdag maakten we kennis met Let de lettervogel en vrijdag had hij zijn eerste letter gevangen.
Benieuwd wat de kleuters meebrengen op maandag met de letter S
Veel kijkplezier

Thema Halloween week 1

Op maandag mochten we eerst naar een muzikale voorstelling in de turnzaal. We leerden daar allerlei strijkinstrumenten kennen.
Dinsdag waren de weergoden ons gelukkig goed gezind en konden we naar het bos. We hebben daar heel veel mooie dingen gezien in de natuur en er was ook nog tijd om te spelen in het speelbos.
Vanaf woensdag konden we dan echt aan de slag met ons thema. We hadden enkele vrije activiteiten zoals boetseren met plasticine voor in de heksenketel en spinnetjes, halloweenwoorden maken met letterblokjes of stempelen, met kapla een spinnenweb bouwen enz…
We zijn ook gestart met enkele werkjes. Zo knutselden we al een vleermuis.
De andere werkjes die opgestart zijn lopen volgende week nog een beetje door dus het kan zijn dat je je kind nog niet aan het werk ziet omdat hij of zij dit werkje nog niet gemaakt heeft:
1) zoeken onder de rijst
2) gezelschapsspel waarbij we cijfers moesten afdekken op een halloweenfiguur
3) een spookje knutselen
4) telkaarten

Op donderdag hebben we ook de heksenhoek ingericht. Hier vinden de kleuters verkleedkledij, een toverboek met recepten en ingredienten, een grote ketel voor heksensoep.
De bedoeling is dat de kleuters in de heksenwinkel allerlei viezigheid zoals bv spinnen, wormen, maar ook blaadjes, nootjes gaan kopen in de heksenwinkel om toversoep te maken.

Volgende week spelen we nog lekker verder
Veel kijkplezier

Thema: De gruffalo week 2

We werkten deze week nog verder rond het boek “De gruffalo”. Op maandag, dinsdag en woensdag deden we 3 verplichte werkjes:
– meten en aanduiden met blokjes (hoeveel blokjes groot is de gruffalo, de slang, ….)
– knippen en dan opkleven van groot naar klein of van klein naar groot
– een gruffalo knutselen met een papieren zak.

Op dinsdag was Elise VDB jarig in de klas en vierden we feest!!!!
De werkjes waren bij sommige vrij snel klaar. Flink gewerkt dus had de juf nog een extra knipoefening mee. Ze kleurden en knipten de slang.
De juf had beloofd dat als onze werkjes klaar waren ze een verassing had donderdag.
Joepie we hebben gekookt. Het werd gruffalo kaka.
De kleuters waren enorm betrokken. Natuurlijk had ik hun hulp nodig. De chocolade moest in stukjes gebroken en gesmolten op een vuur en de juiste hoeveelheden afgewogen met de weegschaal. Daarna konden we mengen en ons eigen koekje uitscheppen.
Dat was smullen zeg.
Vrijdag hadden we dan zwemles.

Veel kijkplezier

Thema: De gruffalo week 1

Maandag na de speeltijd vonden we voetsporen in de zaal. Van wie zouden die nu toch zijn? We volgden de sporen en vonden een uil, een slang, een vos en een muis. Als laatste vonden we een boek met kaft errond. De juf vertelde het verhaal ” de gruffalo” tot in de helft. Daarna moesten we tekenen hoe we dachten dat de gruffalo eruit zag. Wat een grappige, mooie resultaten.
Dinsdag vertelde de juf het verhaal volledig en we waren vertrokken. We deden deze week 3 verplichte werkjes: de gruffalo schilderen, een zelfgemaakte gezelschapsspel race naar de gruffalo, een zelfgemaakt rijmspel met een draairad. De kleuters hebben dit allen goed gedaan.
Verder konden we vrij ook nog woorden stempelen uit het boek, het verhaal naspelen met de knuffels en tekenden we de muis ahv een krullenbol versje.
Omdat de kleuters zo flink gewerkt hebben gingen we dondernamiddag de gruffalo film kijken op groot scherm boven. Het verhaal kwam plots tot leven.
Vrijdag werden we dan verwacht in de bibliotheek nav de kinderboekenweek. We keken naar een muzikaal vertelmoment met Lotje de heks ( van de bekende prentenboeken)
We zijn nog lang niet uitgespeeld dus gaan volgende week gewoon verder….
Veel kijkplezier

We speelden vandaag samen met de kinderen van het eerste lj. gezelschapsspelletjes.

Week 21-25 september: Kleurenmonster – Gevoelens

We zijn de week gestart met het vertellen van het verhaal.
Kort verteld: Kleurenmonster heeft alle kleuren. Hij voelt zich raar en verward. Meisje helpt hem de kleuren en gevoelens op te delen Geel – blij / Blauw – verdrietig / Rood – boos/ Zwart – bang / Groen – Rustig. Op het einde van het boek kleurt hij Roze want is verliefd geworden.

De juf introduceerde de gevoelsthermometer. Deze blijft nu standaard in de klas. ALs er zich iets voordoet in de klas of speelplaats mogen de kls de thermometer nemen en aanduiden en vertellen hoe ze zich voelen en waarom.

De kleuters vonden dit erg leuk dus gingen we aan de slag om onze eigen gevoelsmeter te knutselen. We zijn bijna klaar en brengen hem dan mee naar huis. Leuk zou zijn als je hier thuis ook gebruik van maakt;

Van maandag tot woensdag werkten we dus rond alle gevoelens. We knutselende onze gevoelsmeter, de lichtbak werd geintroduceerd en deden enkele werkjes. Alle kleuters maakten een kleefoefening waarbij ze de getalbeelden moesten lezen en evenveel gevoelens in de potjes kleven.
We vulden het grote kleurenmonster met speelgoed uit de klas en met dopjes.
We werkten ook aan onze fijne motoriek door de kleuren gevoelens in potjes te stoppen met een pincet. Moeilijkheid was dat de kleuters afwisselend hun linker en rechterhand moest gebruiken.

Op donderdag werkten we dan enkel rond boos zijn. We luisterden naar een verhaal over boos zijn, beluisterden een boos lied en zetten onze boze blik op. We tekenden ook wanneer we ons boos voelen. Op vrijdag was het gevoel blij aan de beurt.
Volgende week werken we verder met de andere gevoelens;

Veel kijkplezier.


Thema zwemmen

We leerden deze week over het zwemmen omdat we vrijdag voor de eerste keer met de klas naar het zwembad gingen.
We deden een lesje verkeer over veilig stappen in het verkeer.
De juf vertelde hoe het zwemmen met de klas in zijn werk gaat.
We deden een krullenbol activiteit: zwembroek en we leerden onze naam schrijven, stempelen en kleven.
We ontdekten de zandbak in de klas en de plasticine.
En dan natuurlijk was het vrijdag en gingen we vol enthousiasme naar het zwembad.
Groetjes
Juf Evie

Week 2: verder op ontdekking in de klas

Deze week ontdekten we nog nieuwe hoeken, nieuwe spelletjes in onze klas;
De kleuters werkten voor de eerste keer op de tablets, kochten spulletjes in de winkel en speelden met de playmobil.
We deden ook onze eerste meetactiviteit. Alle kleuters werden door elkaar gemeten dmv voetjes. Daarna vulden ze hun eigen blad in en de juf bundelde de verschillende bladen tot een meetboek voor in de boekenhoek.
Einde schooljaar gaan we onszelf terug meten en kijken hoeveel we gegroeid zijn dit schooljaar.
We knutselden ook voor het pasgeboren zusje van Guus dat Julia heet.
Vrijdag vierden we voor de eerste keer feest want Lode was jarig. Hiep hiep hoera!
Volgende week werken we rond het thema zwemmen want vrijdag gaan we voor de eerst keer zwemmen met onze klas. Spannend.



Week 1: kennismaking in de klas

De eerste schoolweek in de derde kleuterklas zit er alweer op. We maakten vooral tijd om de juf en de klas te leren kennen. Een warm en veilig gevoel stond centraal.
We ontdekten de hoeken in de klas en speelden er op los.
Er was ook al tijd om wat dingen in orde te brengen. ZO tekenden we onszelf voor de aanwezigheidskalender, versierden we een taart voor de verjaardagskalender en schilderden we Pompom voor op onze zak.
We maakten ook tijd om 6 belangrijke klasafspraken te leren en te oefenen. Deze afspraken hangen met duidelijke pictogrammen omhoog in onze kring:
– vinger: we steken onze vinger op
– oor: we luisteren naar elkaar
– bloemetje: we zijn beleefd: alsjeblieft en dankjewel
– duim: we geven elkaar complimenten
– vuist: niet pijn doen
– keel: niet roepen

Volgende week werken we hier verder rond.
Groetjes
Juf Evie





De derde kleuterklas kwam al eens kennis maken in het eerste leerjaar. Wat konden die al flink werken! Het aftellen naar 1 september kan beginnen. Tot dan!!

juf Nadine