Derde kleuterklas

Welkom op de pagina van de 3de kleuterklas. 
Hier kan je wekelijks foto’s met uitleg vinden 
Veel kijkplezier. 
We maken er een reuzeleuk schooljaar van.

Thema Ruimte week 2

Deze week zijn we gestart met het waarnemen van de astronautenkledij. Een astronaut heeft nl een heel goed pak nodig om naar de ruimte te vliegen. Het ruimte station, de space shuttle in de zaal waren klaar en nu we de gepaste kledij hadden waren we klaar om zelf astronaut te spelen.
Er is al heel wat over en de weer gevlogen deze week en ik hoorde regelmatig kennis vanuit de klas in hun spel. Schitterend om te zien en te horen.
Deze week waren er ook 4 moetjes
1) raket nabouwen met tangramfiguren
2) gezelschapsspel om ter eerst raket vullen
3) tekenen van raket (spiegelbeeld) en inschilderen
4) meten van verschillende ruimtefiguren en in grafiek zetten.
Donderdag vierden we de verjaardag van Nash in de klas. Hieperdepiep.
Op vrijdag hebben we dan nog sterrenbeelden gevormd.
Volgende week werken we rond de verschillende planeten.
Groetjes

Thema Ruimte week 1

We zijn op maandag gestart met het thema Ruimte en gaan hier de komende 3 weken mee aan de slag.
We bouwen op adhv het boekje “de astronaut”. We leerden eerst de omvang van de aarde kennen. Hoe groot is die eigenlijk? Hoeveel water en land is er? HOe komt het dat het dag en nacht wordt?
We knutselden al een aarde voor aan onze mobile. Verder maakten we nog 3 moetjes
– zoek en telspel: aanduiden van hoeveelheid
– telspel met ons eigen ruimte tafereel
– gezelschapsspel draai en bedek.
We bouwden ook heel veel met bobijnen en karton in de zaal. Er ontstonden prachtige bouwwerken. Verder maakten we per 2 een puzzel van de aarde en speelden nog een spelletje om ter eerst onze raket vullen met astronautjes. De juf richtte ook al een speeltafel in met een space shuttle van lego en wat andere zaken.

Op woensdag vierden we de verjaardag van Lewis in de klas. Hieperdepiep hoera.
Op vrijdag hadden we eerst fluo-fuif als afsluiting van de fluo actie smorgens en daarna gingen we zwemmen.
Veel kijkplezier.

Thema Noord en Zuidpool week 2

Jammer genoeg is deze klasblog een beetje overbelast wegens te veel foto’s dus niet alle foto’s zijn toegevoegd. Mijn excuses als je kind er dus niet superveel opstaat. We zoeken naar een oplossing.

Deze week deden we de pinguindans in de klas. We werkten aan een nieuw knutselwerk “De Noordpool” en deden ook nog 4 andere moetjes
1) woordkaarten namaken met letterblokjes van scrabble
2) letters herkennen en aanduiden met magnetische fiches
3) letters vissen uit de ijsput en herkennen
4) rijmen met de sprekende muur: de kinderen duwen op de knopjes, horen het woord en duiden aan wat op elkaar rijmt.

Er werd natuurlijk ook heel veel gebouwd, gespeeld en op vrijdag gingen we zwemmen.
Groetjes
Juf Evie

Thema Noordpool en Zuidpool
Maandag had de juf 2 vrienden bij. Pipa pinguïn en Lars de ijsbeer. Er ontstond meteen bij de kinderen een onderzoeksvraag? Waar leven pinguïns, ijsberen? Want hier hadden we ze nog nooit gezien behalve pinguïns in de zoo. Leven pinguïns en ijsberen wel samen? Enkele kleuters hadden onmiddellijk het antwoord van niet. Die leven op de pool. De wereldbol werd er bij gehaald en de Noordpool en Zuidpool aangeduid door de juf. Wat wisten we nog meer? Eigenlijk niet zoveel dus gingen we aan de slag. De juf nam 2 grote bladen en heel veel informatieve boeken. In groepjes van 4 gingen we aan de slag. De kinderen keken in de boeken en als ze dieren, … vonden die hen interesseerden ging de juf lezen waar ze woonden. De kinderen tekenden vervolgens het dier op de juist pool. We kregen zo al snel een overzicht van welke dieren op de ZUidpool leven en welke op de Noordpool. Vanaf dinsdag kregen we van de juf 4 werkjes die op donderdag klaar moesten zijn.
1) pooldieren meten met ijsblokjes en aanduiden op het blad hoe groot ze zijn
2) knutselactiviteit: de Zuidpool
3) huisjes bouwen voor de pinguïns en ijsberen volgens opdrachtkaarten
4) onze krullenbol pinguïn inoefenen in het klein.
Knap gedaan want iedereen was klaar op donderdag.
ondertussen was er natuurlijk ook nog tijd om veel te spelen en te ontdekken. We hebben pinguins gestapeld, huisjes gebouwd met kapla blokken. Er ontstond zelfs een pinguinappartement. We speelden 2 verschillende spelletjes waarbij we vooral goed moesten nadenken, tactisch en ruimtelijk denken en ons geduld en fijne motoriek op de proef werden gesteld. De juf maakte ook samen met de kinderen 2 speeltafels in de klas. Een Noordpool en een Zuidpool. En de kinderen die nog meer informatie wouden konden terecht aan onze sprekende muur. Ze duwden op het knopje onder het pooldier. ZE hoorden de naam van het pooldier en konden dit daarna opzoeken op de bladen die er rond hingen. Daar vonden ze info zoals wat eten deze dieren en op welke pool leven ze.
Volgende week gaan we lekker verder met dit thema want we zijn nog niet uitgespeeld.